Biztosan másnak is feltűnt: a magyarországi melegszervezetek egy ideje nem állnak a helyzet magaslatán, legalábbis ami a melegjogi érdekérvényesítés nyilvánosság előtti képviseletét illeti. A korábbi években tapasztalt, gyakran példásnak mondható médiajelenlét mostanra mintha elfáradt, megkopott volna. Pedig tennivaló akadna bőven.
Gondoljunk csak olyan, a hazai közvélemény érdeklődésére is számot tartó eseményekre, mint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanárának homofób frázisokat puffogtató tankönyve, a melegházasságot ellehetetlenítő horvát népszavazás KDNP-s ünneplése, vagy éppen az Alföldi Róbert leváltását kísérő harsány gyűlöletkampány. Ezek az ügyek azonban a hazai LMBT jogvédő szervezetek egyikét sem ingerelték érdemi megszólalásra. Márpedig a jogvédelem valahol itt kezdődne.
[caption id="attachment_189" align="aligncenter" width="800"] Cégek a Pride mögött - Fotó: tehetseg.hu[/caption]
A megszólalások és az érdekérvényesítés elmaradásának okait persze nem tudhatjuk pontosan: az intenzívebb jelenlét gátja lehet a civilszférát sújtó őrületes forráshiány, az ország demokratikus fejlődésének egyre látványosabb zsákutcája, az általános fásultság. A magunk részéről azonban nem bánnánk, ha nem csak a budapesti melegfelvonulás kapcsán láthatnák a melegszervezetek képviselőit a sajtóban nyilatkozni. Számtalan hétköznapi ügyben, diszkriminációs esetben, szemléletformáló kampány formájában is magukra öltenék a civil érdekérvényesítés szerepét. Talán így az uniós források felhasználása is több értelmet nyerne.
Ugyanakkor a hazai hivatalos melegjogi szervezetektől függetlenül elindult egy olyan kezdeményezés, amely még jogvédő barátainknak is becsületére válna. „Nyitottak vagyunk” elnevezéssel a nemzetközi szinten is kiemelkedően sikeres magyar - vagy Magyarországon is működő cégek - egy olyan ötlettel álltak elő a tavalyi melegfelvonulás apropóján, amely alapjaiban változtatta meg a hazai forprofit vállalkozások LMBT közösség tagjaival kapcsolatos viszonyát. A Google, a Prezi és az ESPEL kampányához több száz cég csatlakozott, akik közül sokan saját logójukkal, munkatársaikkal vettek részt a Meleg Méltóság Menetén. Márpedig az anyagi, erkölcsi és marketing támogatás igencsak ráfért a kifulladóban lévő felvonulósdira. Ezek a cégnek nem csupán fontos gesztust tettek a meleg közösség irányába, hanem egyszerre vállalhatatlanná is tették a hazai innovatív vállalkozások számára, hogy - kimondva vagy kimondatlanul - homofób hozzáállást tanúsítsanak, vagy éppen passzívak maradjanak az LMBT jogok tekintetében.
A „Nyitottak vagyunk” kezdeményezés az elmúlt hónapokban új lendületet kapott: sorra kerülnek fel a Youtube-ra azok a videók, ahol közéleti személyiségek és hétköznapi emberek mesélik el miért is éri meg nyitottnak lenni, elfogadást tanúsítani egymás iránt a mindennapokban. Bízunk benne, hogy a kezdeti lelkesedést kitartó munka követi majd, hamarosan még több hazai kis- és középvállalkozás tűzi zászlajára a toleráns és befogadó vállalati szemléletet.
Addig is itt van a dicsőséglista – a „Nyitottak vagyunk” kampány eddigi támogatóiról.