Maroknyi leszbikus és meleg fiatal a nyolcvanas évek közepén szolidaritási mozgalmat indít a sztrájkoló walesi bányászok megsegítésére – a történelmi tényekből rendezett remek filmvígjátékot Matthew Warchus.
[caption id="attachment_2118" align="aligncenter" width="759"] A melegek és leszbikusok segélycsapata az akció főhadiszállásán, középen Mark szerepében Ben Schnetzer - Fotó: MOZINET[/caption]
A Büszkeség és bányászélet emlékeztet arra, hogy a brit film egyik legkiemelkedőbb vonulatát éppen ezek az elkötelezett filmek alkotják. Ebben például Ken Loach életműve az egyik élenjáró, de kiemelkedő példa a kevésbé neves Peter Cattaneo remek filmvígjátéka, az Alul semmi is, vagy a kultrendezőként körülrajongott Stephen Daldry szívhez szólója, a könnyzacskókat is megcélzó és ugyancsak bányászkörnyezetben játszódó Billy Elliot. De gondolhatunk a hétköznapi embereknek elkötelezett művek között olyanokra, amelyek nem szociális, hanem politikai szemszögből szolidárisak a jogaikban sértettekkel, mint (az ugyancsak a Mozinet forgalmazásának köszönhetően nálunk is bemutatott) a Tiltott táncok című nagyszerű filmre, amely egy kis ír közösség teljesen köznapi igyekezetét meséli el a harmincas évekből. Arról, hogy egy táncterem miként testesíti meg a szabadság szellemét egy kis település teljesen hétköznapi lakóinak életében. Sok távoli és közeli brit filmben látjuk, milyen elemi erővel képes hatni a vásznon a teljesen névtelen emberek egyszerű vágyainak megjelenítése, az úgynevezett munkásosztály tagjainak drámai vagy vígjátéki küzdelme, akár megtörtént, akár kitalált események köré szerveződnek a jelenetek.
A Büszkeség és bányászélet az 1984-es londoni Pride-felvonulással indul. A film központi figurája, Mark, észak-ír meleg aktivista és ekkor fogalmazza meg társainak, hogy az ő civil harcuk a szexuális identitás megválasztásának szabadságáért éppen úgy a Thatcher-kormány konzervatív diktátumaiba ütközik, épp úgy ki van téve a regnáló hatalom gőzhengerének, mint a sztrájkoló bányászok szociális biztonságért folytatott küzdelme. A kétféle csoport között tehát természetes a szolidaritás. A kakastaréj-formájú frizurájával szinte mai figurának ható, jóképű és jó eszű meleg fiú és társai megalapítják a melegek és leszbikusok segélycsapatát a bányászokért, s óriási vehemenciával kezdenek hozzá a gyűjtéshez. Ennek során van mit figyelnie a nézőnek, hogy hányan és hányféleképpen reagálnak a nyolcvanas évek közepén a londoniak a leginkább punk-stílusra ütő külsővel eléjük lépő fiúk és lányok felszólítására, hogy adományozzanak a sztrájkolóknak.
Az előítéletek egész skáláját játssza le a film a néma megvetéstől a bunkó gyűlölködésig, anélkül, hogy a köznapi megjelenés hitelességét sértené bármilyen mesterkélt teátrális megoldással. Az ügy ott kezd forrósodni, mikor kiderül, hogy a sztrájkszervezők nem hajlandók elfogadni a melegek segítségét, az előítéleteiktől vezetve és attól tartva, hogy ügyük komolyságát veszélyezteti a gyanús társasággal való együttműködés. A megállíthatatlan aktivisták, éppen mert tudatában vannak annak, hogy a jogaikban hátrányba tolt mindkét csoportnak, bányászoknak és melegeknek, egyaránt erőt kölcsönözhet az együttérzés, az összetartás. Fogják magukat, kisbuszt bérelnek és elmennek a sztrájk központjába, egy kis dél-walesi településre, hogy átadják az összegyűjtött támogatásukat.
Matthew Warchus ezekben a nagyszámú szereplőt mozgató jelenetekben éri el a humoros ütköztetés és a komoly mondandó együttes érvényesítésének csúcspontját. A bányásztelepülés lakóinak előítéletekből, indulatos kitörésekből, megértő jószándékból, elzárkózó tiltakozásból, okos nyitottságból és még sok minden másból összetevődő mozgása, az egyéniségek szellemes és sok humorral megrajzolt figuráinak koreográfiája elsőrangú. Példaértékű, ahogy a történetmesélésben érvényesül a drámai és a humoros mozzanatok aránya, ahogy a falusi társadalom megosztottsága a meleg csapat szolidaritását illetően fokozatosan felfoszlik, s a bigott ellenzők végül is háttérbe szorulnak. Ahogy nagyon ügyesen és finoman nevetséges melldöngetéssé silányul a melegek elleni „férfias” kakaskodás. A legszórakoztatóbb, hogy egyéniségeket, emberi viselkedéseket figyelhetünk működés közben egy meglehetősen éles helyzetben. Remekül jellemzett figurák mindkét oldalon – ez a film egyik legnagyobb erénye. És néhány erős jelenetbe foglalt egyéni sorsok bontakoznak ki sorra, például a többségtől eltérő szexuális identitását vállalni bizonytalan fiú útja, vagy a szülőhelyére visszamerészkedő meleg fiatalember drámája, az AIDS akkor berobbanó fenyegetése. Ugyanígy a meleg szolidaritás kérdésében megosztott bányászok egy-egy hangadó figurája, a rivalizáló bányászfeleségek életteli akciói – mind remek pillanatok.
A nagyszerű színészgárdának – a meleg vezér Ben Schnetzer és a bányászfeleség Imelda Staunton és a többiek remeklésének - köszönhetően hiteles és élvezetes a példásan filmmé épített példabeszéd a szolidaritásról. A zárójelenetben az erkölcsi megerősítésként és vörös faroknak megkapjuk az 1985-ös londoni Pride-felvonulást, amelyen a bányászfalu lakói lelkesen vesznek részt a meleg aktivisták között.
Az írás Bársony Éva tollából eredetileg a nepszava.hu weboldalon jelent meg, ide kattintva elolvasható.
Vetítési időpontokért kattints ide!